スクート・ハミドゥラ助教
教員情報

スクート・ハミドゥラ助教

- 担当コース
- ICTイノベータコース
- プロフィール
BSc, Computer Science, Kabul University (Kabul)
MSc, Information Systems, Kobe Institute of Computing (Japan)
Ph.D, Computer Science and Electrical Engineering, Kumamoto (Japan)
Assistant Professor and Vice dean of Faculty of Computer Science, Kabul Polytechnic University
Served as Coach and resource person for UNITAR Program for Afghanistan
Quality assurance and credibility, Committee member (Ministry of Higher Education of Afghanistan
Member of Committee for the evaluation of educational documents outside the border, Ministry of Higher Education, Afghanistan
学生へのメッセージ
データサイエンスは、現代の世界で絶えず変化するビジネス環境に大きな影響を与えています。人間とテクノロジーの接点が日々増加するにつれ、想像を絶する膨大な量の細粒度データが定期的に生成されています。これらのデータは既存の問題を分析し、これまで隠れていた機会を明らかにし、将来の洞察を予測するのに役立つ可能性があります。この流れの中で、分析技術はあらゆる産業が環境をより効果的かつ一貫性のあるものへと再構築することを可能にしました。データを適切に分析することで得られる知見は、現代ビジネスの目標達成と効果向上に寄与します。 KICは、分析力や技術力だけでなく、個々の表現力も育む重要な場となることを構想しています。学問的・職業的・個人的な成長を通じて未来を築きたいなら、KICへの参加を検討してみてはいかがでしょうか。それは十分に価値ある選択です。科目・専門分野
- 情報ネットワーク基礎論
- プログラミング基礎論Python
- データサイエンス特論
- データサイエンス演習
- 特定課題演習A
- 特定課題演習B
主な研究テーマ
- 教育分析
- データ分析
- 適応学習
- 統合プログラミング
論文
- Improving academic performance through blended learning: The case of Afghan higher education, International Journal of Emerging Technologies in Learning (iJET),https://doi.org/10.3991/ijet.v16i11.20757.
- Learning analytics: Analyzing Various Aspects of Learners’ Performance in Blended Courses. The Case of Kabul Polytechnic University, Afghanistan, International Journal of Emerging Technologies in Learning (iJET), Vol 15, pp. 168 ~ 190, 2020, https://doi.org/10.3991/ijet.v15i12.13473.
- Analyzing the expected impact of e-learning systems in Afghanistan, Academy of Science of Afghanistan, Afghanistan Economic, Social and Cultural Academic Journal, Issue 02 & 03, No.25 & 26, 4th Phase of Publication, pp. 8 ~ 23, 2016.
- Computer Assisted Learning in a Less Resource Region, International Journal of Computer and Information Engineering Vol:9, No:1, pp. 235 ~ 240, 2015.
- Mobile Mediated Learning and Teachers Education in Less Resourced Region, International Journal of Computer and Information Engineering Vol:9, No:1, pp. 281 ~ 286, 2015.
- Using access log data to predict failure-prone students in Moodle using a small dataset, in the proceedings of 3rd International Conference on Educational Technology, Language & Technical Communication (ACM Chapter), https://doi.org/10.1051/shsconf/202110204001.
- Identifying potential cheaters by tracking their behaviors through mouse activities, Proceedings of 2020 IEEE International Conference on Teaching, Assessment, and Learning for Engineering (TALE). pp. 300 – 306, 2020/12/05, https://doi.org/10.1109/TALE48869.2020.9368400.
- A conceptual framework for effective deployment of learning analytics in higher education – A case in Afghanistan, In The 15th International Student Conference on Advanced Science and Technology (ICAST). Kumamoto, 2020/11/19.
- E-learning readiness toward the quality of teaching and learning: A preliminary study of 6 major Afghan public universities, Proceedings of the 14th International Student Conference on Advanced Science and Technology, Kumamoto, 2019/11/29.
- Analyzing the Current Situation of E-learning at Kabul Polytechnic University, Proceedings of the 2nd International Conference on Education and Multimedia Technology (ACM), pp. 49 ~ 53, 2018 /07 /26. https://doi.org/10.1145/3206129.3239428.
- E-Kankor: Opening New Vistas of Higher Education through an Innovative Intelligent Tutoring System, in the Asian Conference on Education & International Development 2017 Official Conference Proceedings, pp. 175 ~ 189, 2017/03/29.
- Intelligent tutoring system: Approaches, researches and e-learning solution, Published in the 2015 IEEE 8th International Workshop on Computational Intelligence and Applications (IWCIA), 2016/04/11, https://doi.org/10.1109/IWCIA.2015.7449462.
- Revitalizing the Afghan educational assessment paradigm through ICT, Published in the 2015 IEEE/ACIS 16th International Conference on Software Engineering, Artificial Intelligence, Networking and Parallel/Distributed Computing (SNPD), 2015/08/16, https://doi.org/10.1109/SNPD.2015.7176243.
- Using Eye-tracking Technology to Understand Consumers’ Comprehension of Multimedia Health Information, Proceedings of International Conference on Computer, Communication & Information Sciences, and Engineering, Vol 13(01), Jeddah, Saudi Arabia, pp. 2291-2294, Jan 2015.
- The Prospects of e-Kankor Exam Prep System in Afghanistan, Published in the Asian Conference on Technology in the Classroom, pp. 188 ~ 198, 2014/06/30.
- MMTT System: A Potential for Improved teaching and learning, Proceedings of the 4th Annual Asian Conference on Technology in the Classroom (ACTC), April 2014.
研究室情報
- ICTイノベータコース
研究テーマ
Intelligent Systems and Vision Lab
研究室紹介
このラボは多様性を基盤としたプラットフォームであり、あなたの意欲とアイデアが持つ可能性を最大限に引き出すために設計されています。
ラボの目的は、問うべき課題を特定し、実際の実験を支える環境を提供することで、その答えを見出す手助けをすることです。このラボでは実践を通じて学びます!
研究分野・テーマ
- 教育分析
- データマイニング
- 適応学習
- 統合プログラミング
- データ管理
テーマ事例:
- メンタルウェルネスの促進:ウェアラブルデバイスを用いたうつ病の早期発見
- IoTと機械学習による温室での水消費量削減と生産性向上アフガニスタン分析:日本で収集したデータから得られた知見
研究・指導方法
1. 週次ミーティング(研究進捗報告)
– ディスカッションセッション(批判的思考、問題解決、出版物を通じた発表)
– 実験セッション(実践的な実験)
2. スキルと手順の実践(仮説構築、検証、実施)
3. 研究手法・ツール・データ収集・データ分析の導入セッション
4. 共同プロジェクト
5. 個別指導
6. 成果発表会